0

un nouveau
style de vie

4,8/5,0Een ongeëvenaarde klanttevredenheid
Persoonlijke
assistent

Begin van school

Kortingen op meer dan 150 meubelsVerzending binnen 48 uur
MODERN MIDDEN VAN DE EEUW

MODERN MIDDEN VAN DE EEUW

De jaren '50 en '60 waren de jaren van de aanstekelijke hoop en ontwerpers schreeuwden om de vorm aan te passen aan de ontspannen levensstijl van die tijd. Details waren belangrijk, ruimtes werden met elkaar verbonden en verticaliteit werd gemaximaliseerd om vloeiende en uitnodigende habitats te creëren. Meer dan een halve eeuw is voorbijgegaan, maar de betovering van deze periode is nooit bekoeld.

Gemaakt met poëzie

Telkens als ik aan mid-century modern design denk, komt de vlinderkruk van Sori Yanagi, de vermaarde leider van het Japanse design, bij me op. Het was een van de meest gevierde en toch minder bekende ontwerpen van de Mid-eeuwse beweging. De eerste keer dat ik het zag, was ik helemaal in de ban van de elegante rondingen die zich als de vleugels van een vlinder omhoog buigen. Men kan zelfs de delicate suggestie zien van de poort van een iconische Japanse pagode. Tussen de twee identieke lijsten is de openheid van ruimte en rust. Hoewel diep verweven met de verfijnde esthetiek van Japan, is de stoel geïnspireerd door de gebogenhouttechnieken die door de Amerikaanse legendes Charles en Ray Eames zijn ontwikkeld. Stapelbaar, praktisch en modern, toch lijkt het meer een kunstwerk dan een vrucht van massaproductie. Twee jaar na zijn creatie in 1954 won Yanagi, een leerlinge van Charlotte Perriand, de Franse ontwerpster die verantwoordelijk was voor de meeste meubels die aan Le Corbusier werden toegeschreven, de gouden prijs van de Milaan Design Contest voor deze multiplex kruk.

Meubelen uit deze periode zijn de kwintessens van de geest van het midden van de vorige eeuw, toen ontwerpers gebruik maakten van de oorlogstechnologie van de voorafgaande jaren om een nieuwe golf van producten te creëren die zowel praktisch als sierlijk waren, doordrenkt met traditie en barstend van moderniteit, eenvoudig, nuttig en toch elegant. Zij wilden hun ontwerpen toegankelijk maken voor een breder publiek in plaats van ze te beperken tot een kleine bevoorrechte groep. Het is wat ik noem 'betaalbare luxe gemaakt met poëzie'.

1953 Moderne Woonkamer met Stenen Openhaard -

1953 Moderne Woonkamer met Stenen Openhaard -

De jaren 50 - 60 worden beschouwd als de hoogtijdagen van meubilair en interieurdesign

De jaren 50 - 60 worden beschouwd als de hoogtijdagen van meubilair en interieurdesign

“Uiteindelijk verbindt alles zich: mensen, ideeën, voorwerpen... de kwaliteit van de verbindingen is de sleutel tot kwaliteit op zich.”

Charles Eames

Naoorlogse sociale en economische context

De betere Europese en Amerikaanse economische vooruitzichten maakten het mogelijk de grotendeels theoretische opvattingen over modern design om te zetten in meer praktische realiteiten op internationale schaal.

In de mist van het atoomtijdperk beleefde Groot-Brittannië de hoogtepunten van de naoorlogse boom. Het consumentisme tierde welig. Mensen hadden geld, gezinnen en huizen om te vullen met meubels. Andere Europese landen, die in de jaren '50 en '60 ook getuige waren van een ongekende vooruitgang, volgden al snel de voetstappen. Aan de andere kant van de oceaan reageerde vooral de groeiende Amerikaanse middenklasse enthousiast op voortdurende nieuwigheid, fantasie en onmiddellijke bevrediging, toen fabrikanten en adverteerders van huishoudartikelen een schijnbaar onverzadigbare honger herkenden naar producten of gadgets die het huishoudelijk werk konden verminderen en de vrije tijd konden verruimen.

In de context van de spanningen van de Koude Oorlog aan het eind van de jaren '50 werden consumptie, technologie en materialisme, waar ingegeven door sociale mobiliteit of sociale verantwoordelijkheid, steeds meer vereenzelvigd met democratie en vrijheid in een systeem van kapitalistisch vrij ondernemerschap.

Al Royal hanglamp van Arne Jacobsen, 1957

Al Royal hanglamp van Arne Jacobsen, 1957

In deze wereld

Moderne poëzie

Klassieke meubels uit het midden van de vorige eeuw zijn eenvoudig en mooi, maar tegelijkertijd warm en comfortabel

Moderne poëzie

MODERN MIDDEN VAN DE EEUW - 04-Aug-2021

Probleemoplossend ontwerpen

Naoorlogs design bevorderde "goed design" of "Gute Form", waarbij industrieel ontwerpers en voorstanders hun benadering breder karakteriseerden als "geschiktheid voor een bepaald doel", en industrieel design in een "probleemoplossende" context plaatsten. Hun rol verschoof van louter "productstylist" naar een rol die meer gericht was op de gebruiker van het product en op het voldoen aan specifieke menselijke behoeften. Design speelde een rol in het vormgeven en versterken van gedeelde culturele waarden en democratische idealen.

Belangrijke veranderingen in het ontwerplandschap van naoorlogse meubelen, die werden ingevoerd door de nieuwe beschikbare fabricagetechnieken, met name het gieten van aluminium en het verlijmen van hout, die hun oorsprong vonden in de vliegtuigbouw, werden omarmd door zowel de ontwerpers als de fabrikanten. De Eames ontwikkelden een techniek om multiplex in twee richtingen te gieten - een methode die werd gebruikt in beenspalken voor gewonde soldaten - en dit gaf hun meubels een revolutionaire driedimensionaliteit.

Scandinavisch design van de jaren 50 - 60

De term "Scandinavisch design" is afkomstig van een designtentoonstelling die van 1954 tot 1957 onder die naam door de Verenigde Staten en Canada reisde. Hoewel de beweging eigenlijk in de jaren 1930 begon, werd zij in de jaren 1950 van grote invloed en kende zij een ongeëvenaard succes. De Scandinavische ontwerpers hebben aanzienlijk bijgedragen tot de expansie van het naoorlogse moderne design, via de vervaardiging van huishoudelijk en institutioneel meubilair en de vervaardiging van glaswerk, keramiek, verlichting en metaal.

Het Scandinavische design, geleid door meesters als Alvar Aalto en Bruno Matthson die het zachte modernisme creëerden, heeft altijd de reputatie gehad van zowel natuurlijke als nieuwe materialen en productietechnologieën, benadrukt met de overweging van factoren als comfort en geschiktheid voor het doel, gecombineerd met een respect voor individuele expressie. Zoals bij veel modernistische ontwerpen is er een huwelijk gesloten tussen functie en vorm om betaalbare producten te creëren die voor iedereen toegankelijk zijn. Het concept van een goed ontwerp dat voorrang geeft aan functionaliteit zonder de schoonheid uit te schakelen en dat voor iedereen bestemd is, ligt aan de basis van het Scandinavisch design.

Elementen van stijl

Mid-century interieur design wordt meestal gekenmerkt door modernisme, open leefruimtes en apparaten op apparaten voor letterlijk alles.

  • strakke, minimalistische lijnen zware invloed van het Scandinavisch design
  • Onverwachte kleuren van blauw, groen, roest, en pastels
  • De tradities van eenvoud en helderheid van het Japanse design oefenden een opmerkelijke aantrekkingskracht uit op ontwerpers die de moderne esthetiek aanhingen
  • Gelaagdheid van texturen, kleuren en patronen die samen een sterke indruk maken op de omgeving
  • Lichtgewicht, verplaatsbaar, duurzaam, multifunctioneel meubilair dat gemakkelijk kan worden verplaatst naarmate de mensen hun ruimtes aanpassen aan hun veranderende behoeften en smaak
  • Triplex bleef het dominante meubelmateriaal gedurende deze decennia
De Eames Lounge Chair en Ottoman

De Eames Lounge Chair en Ottoman

4,8/5,0Een ongeëvenaarde klanttevredenheid
Persoonlijke
assistent

Begin van school

Kortingen op meer dan 150 meubelsVerzending binnen 48 uur